"Timing is everything"
‘Timing is everything’ – og vejen til 100% vækst I abonnementsbasen
Cases
Hos Calibrate har vi fra vores etablering i 2020, taget et aktivt valg om at vores værdimæssige fundament skulle basere sig på en 100% transparente position og forretningsmodel. Vi valgte dermed også en anderledes tilgang til vores branche, som vi over tid havde oplevet havde udviklet sig i en forkert retning. Målet var at drive et mediebureau med et værdisæt, der garanterer kunderne en fuldt transparent forretningsmodel, økonomisk gennemsigtighed og fair samarbejdsrelationer, samtidig med at man leverer høj faglighed og værdi.
Efter at have fortalt om vores model til mange newbizzmøder, oplever vi både at nogle annoncører ikke helt forstår transparens udfordringen, at nogle ved at der er noget om snakken og at man skal se sig godt for i de forretningsmodeller man bliver tilbudt. Mens andre igen har det som en grundlæggende præmis for deres bureausamarbejde. Nu kan vi endelig dokumenterer de øjeblikkelige økonomiske fordele der er ved den transparente bureaumodel.
%
%
%
Vejen til transparens er egentlig ganske ligetil og kan for nogle virke som en selvfølgelighed. Men det er desværre langt fra normen i markedet i dag, hvor uklare forretningsmodeller og manglende transparens gør, at 1 kr. i mediebudget ofte betyder, at der kun investeres 65-70 øre hos mediet. Det sker ikke hos Calibrate, fordi hvor vores tilgang sikrer, at 100% af mediebudgettet ender hos medierne, hvor det kan skabe maksimal effekt for annoncøren.
Vores tilgang har en række objektive og transparente elementer:
– Vi ejer ikke – og sælger ikke – vores egne medier eller digitale platforme
– Vi har ingen kickback eller volumenaftaler med nogle medier, adtech platforme eller dataleverandører.
– Vi har ingen komplekse fee strukturer, hvor der afregnes fee for både data, tech og media.
– Vi tjener det samme, uanset hvilken anbefaling vi finder frem til, er den rigtige. Om det er en meget avanceret digital kampagne eller en indrykning i Politiken, så honoreres vi for den tid vi bruger. Dermed er vores rådgivning ikke ‘farvet’ af, hvor stor en indtægt vores bureau kan få ved at anbefale én medieplatform frem for en anden.
Denne tilgang sikre vores kunder en større effekt af deres marketingindsats, og så føles det som det rigtige for os som objektiv rådgivningspartner. Vi mener også at det er et stort skridt i den rigtige retning i forhold til at reetablere den troværdighed, som mediebureauerne engang havde. Calibrate er i MyImage årlige ”MyImage Bureauanalyse” kåret som det mest uvildige og transparente mediebureau i både 2022, 2023 og 2024. Noget som vi er stolte af, men vi er faktisk endnu mere glade for at 9 ud af 10 af vores kunder oplever en markant større effekt af deres marketing investeringer via vores transparente model.
Vi har set på den effekt som en transparent tilgang, har skabt for de nye kunder vi har fået ombord over de sidste 2 år. Det er altså den umiddelbare effekt ved at frakoble det tidligere bureaus digitale motor og sætte vores transparente motor på kundens digitale performance og brand kampagner. Resultaterne er ganske signifikante – og dette er endda inden vi reelt er startet på den løbende optimering og udvikling af kampagnernes performance:
– 9 ud af 10 annoncører oplever at marketingeffekten stiger (lavere leadpris, lavere klikpris, flere besøg på sitet)
– 55% oplever at effekten stiger med mere end 20%
– 35% oplever at effekten stiger med 5-20%
I en branche hvor man konstant er på jagt efter 5% mere effekt for den samme investerede krone, er der altså en signikant effekt at for langt de fleste annoncører. Og det er altså inden vi i fællesskab begynder at optimere og analyserer os frem til hvordan vi så løfter kampagneeffekten endnu højere.