Kort opsummering

Hvis du vil bevare effektiviteten af dine digitale kampagner, er det helt afgørende, at du forstår betydningen af den opdaterede version af Googles Cookie Consent, der træder i kraft fra begyndelsen af marts 2024. Og at du vælger en af de to nye mulige strategier for indsamling af data, Consent Mode V2 giver.

Derfor kommer den vigtige ændring nu

EU’s Digital Market Acts (DMA) er regler og regulering, der gør store adtech-aktører ansvarlige for de brugerdata, de indsamler og bruger i EU. Det skal sikre fair konkurrence, forhindre misbrug af data og beskytte forbrugernes privatliv online. DMA træder i kraft fra marts 2024, gradvise ændringer begynder fra den 6. marts.

Det betyder en ny virkelighed, hvor digitale gatekeepers, herunder Google, står over for skærpet regulering. Google har reageret, ved at introducere et opdateret Cookie Consent Mode, som et vigtigt skridt for at regulere indsamling af data og opretholde en fornuftig balance mellem effektiv beskyttelse af privatlivet og dataindsamlingen. Og deres deadline er for at handle er kort.

Dine valgmuligheder: Basic vs. Advanced

Implementeringen af Consent Mode V2 giver dig to valgmuligheder, der påvirker, hvordan data håndteres:

  • Basic Consent Mode: Ingen data indsamles uden brugersamtykke. Konverteringsmodellering fortsætter baseret på data fra brugere, der har givet samtykke. Nøjagtigheden er lavere, men det er en bedre løsning end at undlade at bruge Consent Mode.
  • Advanced Consent Mode: Google-tags indlæses før Cookie Consent-banneret, hvilket muliggør indsamling af data uden personlige identifikatorer. Det forbedrer nøjagtigheden ved at bruge data som enhedstype, land, tidspunkt på dagen, konverteringstype og browsertype.
Sådan er du godt forberedt – i tre trin

Forståelsen af grundlæggende og avancerede indstillinger i Googles Cookie Consent Mode er nøglen til en problemfri overgang. Overvej følgende fremgangsmåde:

  1. Evaluér din nuværende brug af data: Gennemgå, hvilke data du indsamler, og hvordan det påvirker dine kampagner. Afstem det med brugernes samtykke for at sikre overholdelse af de nye regler.
  2. Planlæg overgangen: Forbered dig på ændringerne og implementeringen af Consent Mode V2. Undersøg, hvordan det påvirker din nuværende opsætning.
  3. Tilpas din strategi: Vurder, om du skal prioritere Basic eller Advanced Consent Mode. Hvad passer bedst til din forretningsmodel og dine annonceringsbehov.
Hvis du har spørgsmål eller brug for hjælp

Calibrates kan svare på dine spørgsmål og hjælpe med at implementere både Google Consent Mode, og med at udvikle en skræddersyet strategi der sikrer, at din annoncering forbliver effektiv efter den 6. marts 2024.

Kontakt os og så finder vi sammen ud af, hvordan vi bedst guider dig gennem en problemfri overgang til de nye opdateringer. På den måde kan dine digitale kampagner bevare deres effektivitet og bidrage til forretningen, samtidig med at de overholder og efterlever de nye DMA-retningslinjer.

Kontaktinfo:

mikkel.andersen@calibrate.dk

+45 21753781

Relaterede indlæg

Faglig update
Det skal du vide om Metas AI-værktøj Advantage +

Calibrates Social Media Specialist, Nora Løken, fortæller dig hvordan Metas AI-algoritme ’tænker’, hvorfor den er tidsbesparende for dig, og hvordan du kan bruge den til at...

Faglig update
NGO i nyt bureausamarbejde

Calibrate og Mentorbarn er gået sammen om at rekruttere venskabsfamilier til udsatte børn og unge i hele landet Med Barnets Lov har alle anbragte børn og unge nu krav...

Faglig update
Brug AI til bedre Google Ads performance

I en verden, hvor data og teknologi spiller en stadig større rolle i markedsføring, er det afgørende at udnytte alle tilgængelige muligheder for at opnå succes. Her er...