Boost din online tilstedeværelse med Helpful Content

Calibrates Senior SEO Specialist Camilla Wiingaard giver gode råd til, hvordan du ved at arbejde med “helpful content” både sikrer, at dit indhold løser brugernes problemer, møder deres søgeintentioner og har gennemslagskraft i de søgemaskiner, der stadig står stærkt som trafikskabere.

”Søgemaskiner er generelt den mest foretrukne metode til at finde nye netbutikker på tværs af befolkningsgrupper.” Sådan skriver Dansk Erhverv og Wilke i E-handelsanalysen 2023. Hvis du vil nå nye kunder, er det derfor fortsat en god idé at arbejde med at få din webshop vist på de øverste organiske placeringer i søgeresultaterne. Et af dine værktøjer bør være helpful content.

Hvad er helpful content?

Google har længe haft fokus på nyttigt og relevant indhold i søgeresultaterne, og er de senere år begyndt at bruge termen ”helpful content” mere formaliseret. “The Helpful Content Update” blev således annonceret i august 2022 med favorisering af indhold, som er skabt med en ”bruger først”-tilgang for at give en god og værdifuld oplevelse.

Google skriver om helpful content, at de grundlæggende systemer til rangering af indhold er designet til at sikre, at brugerne ser originalt, hjælpsomt indhold, som giver en god oplevelse og værdi. Hjælpsomt indhold er informativt, veldokumenteret og tilbyder en unik vinkel, der adskiller sig fra andre kilder på internettet.

Googles retningslinjer hjælper indholdsproducenter med at skabe værdifuldt indhold til brugerne. Anbefalingen er at skrive til mennesker frem for søgemaskiner og sikre, at indholdet demonstrerer erfaring, ekspertise, autoritet og pålidelighed (E-E-A-T).

Besvar brugernes spørgsmål og mød søgeintentionen

Hvad der er hjælpsom, afhænger af dit site og din målgruppe. Overordnet skal dit indhold løse brugerens problemer og møde deres søgeintention. Du skal demonstrere viden og ekspertise om emnet. Dit indhold skal være lettilgængeligt og forståeligt for din målgruppe og tilbyde unikke perspektiver eller informationer.

Google foreslår de 3 H’er – Hvem, Hvordan og Hvorfor – som tjekliste, når du skal producere hjælpsomt indhold.

  • Hvem – handler om, hvem der har skabt indholdet – og bidrager med at demonstrere E-E-A-T alt efter emne og forfatter. Vis fx forfatter på indhold, lav byline med uddybede information eller sørg for, at der er let adgang til yderligere information om forfatteren.
  • Hvordan – handler om dit arbejde med emnet og kan understøtte, at du er ekspert. Her kan du overveje at inddrage detaljer om din arbejdsproces, uddybe din grundige research eller gøre det tydeligt for brugerne, om der står mennesker eller AI bag indholdet.
  • Hvorfor – skal demonstrere, hvorfor du har skabt indholdet og er dermed også en vigtig del af E-E-A-T. Opgaven er at vise, at dit indhold er lavet med henblik på at hjælpe brugerne med nyttigt indhold.
Brug af AI til helpful content

AI til tekstproduktion kan være en gamechanger, der forbedrer effektiviteten i din indholdsproduktion. Brugen af AI er ikke imod Googles guidelines, så længe du overholder principperne for hjælpsomt indhold og skaber kvalitetsindhold.

Har du andre til at producere indhold for dig, bør du sikre, at indholdsproducenten kender til principperne – og du bør selv være med til at kvalitetssikre det endelige output. Vi ser lige nu, at Google opdaterer algoritmerne og sætter hårdt ind for at tackle spam, generiske masseproducerede tekster og indhold af lav kvalitet i søgeresultaterne.

Spørgsmål eller brug for hjælp til helpful content?

Kontakt Calibrates SEO-specialister hvis du har brug for hjælp til strategiske overvejelser om, hvordan du gør dit indhold hjælpsomt, eller hjælp til at skrive/idéuvikling nyt indhold, der kan give dit website bedre placeringer i søgeresultaterne. Vi arbejder hele tiden med at finde en god balance i udnyttelse af AI til hurtigere produktion og skabe hjælpsomt indhold, der skaber værdi for dine brugere og dit site.

Læs også om, hvordan content kan øge effekten af dit mediebudget her.

Relaterede indlæg

Faglig update
Sådan gør du dine data til forretningsstrategi

Har du svært ved at overskue og gennemskue alle de data, du kan samle fra dine egne kanaler? Calibrates Martech & Data Director forklarer her, hvordan du kan bruge...

Faglig update
Annoncør og bureau i fælles front for transparens

Samarbejdet mellem Daells Bolighus og Calibrate, stikker dybere end den normale annoncør-/bureaurelation. Det er et grundlæggende værdifællesskab om transparens og...

Faglig update
Det skal du vide om Metas AI-værktøj Advantage +

Calibrates Social Media Specialist, Nora Løken, fortæller dig hvordan Metas AI-algoritme ’tænker’, hvorfor den er tidsbesparende for dig, og hvordan du kan bruge den til at...