AI kan vise dig vejen, men kun hvis du ved, hvor du skal hen

Da jeg flyttede til København i 2008, var det uden smartphone og GPS. Jeg havde i stedet den lille Krakbog for København i tasken og når jeg ikke kunne finde vej, stoppede jeg op, bladrede i bogen, kiggede på gadeskiltene og forsøgte at orientere mig. Det var besværligt og jeg farede da også vild nogle gange. Men jeg lærte med tiden at finde rundt på egen hånd. Jeg lærte byen at kende. Jeg blev god til at navigere.

Den oplevelse minder mig i dag om, hvordan mange bruger AI i marketing- og mediebranchen. AI er blevet en integreret del af vores hverdag, og med god grund. Det kan skrive annoncetekster, generere rapporter, foreslå strategier og analysere data på få sekunder. Men der er en fare i at lade sig forføre af effektiviteten. Hvis du ikke selv har lært faget, har lært at læse tallene, forstå strategierne og arbejde med målgrupper og mediekanaler, så risikerer du at tage AI’s svar for gode varer. Også når de er upræcise eller direkte forkerte.

AI ved ikke nødvendigvis, hvorfor en vis konverteringsrate er god i en bestemt branche. Den kan nemt misforstå formålet med en kampagne, hvis ikke den bliver guidet korrekt. Den kender ikke de små, faglige nuancer – fx hvorfor en vis placering fungerer bedre i branding end i performance øjemed eller hvorfor et format er valgt til fordel for et andet. Og den kan heller ikke afkode, hvad kunden ikke har sagt, eller de uformelle signaler, vi mennesker opsnapper og reagerer på.

Hos Calibrate bruger vi AI som en integreret del af vores værktøjskasse men med en menneskelig kvalitetsfaktor. Vi benytter det aktivt til at effektivisere og automatisere vores hverdag, så vi i højere grad kan bruge vores tid på det, der skaber størst værdi for vores kunder: strategi, indsigt, sparring, idéudvikling og kvalitetssikring. Med andre ord, AI hjælper os med at frigøre tid til det menneskelige arbejde, der gør den reelle forskel.

Men vi tror ikke på, at AI kan eller bør stå alene.

Vi har i branchen unge kolleger, der kommer med stor teknisk kunnen og interesse for AI, men som stadig har brug for faglig sparring og oplæring. Og det er vigtigt, at vi i branchen holder fast i mesterskabet, det vil sige mesterlæren, den menneskelige erfaringsoverførsel og det håndværk, der ligger bag vores fag. For man lærer ikke at lave en stærk medieplan eller tolke en rapport korrekt alene ved at bruge AI, det kræver praksis, nysgerrighed og oplæring fra erfarne fagfolk.

Derfor prioriterer vi hos Calibrate en faglig kultur, hvor man lærer af hinanden. Hvor yngre kræfter får mulighed for at blive oplært af erfarne kolleger, og hvor vi løfter niveauet sammen med AI som en assistent og ikke som en erstatning.

For du lærer ikke at finde vej, hvis du aldrig kører uden GPS. Og du lærer ikke at blive en dygtig mediespecialist, hvis du altid lader AI give dig svarene. Så næste gang du genererer en strategi eller fortolker en rapport, så lad AI vise dig en retning, men det er stadig dit ansvar at vurdere, om det er den rigtige vej.

Relaterede indlæg

Faglig update
Sådan AI-optimerer du dine Google Ads

Kunstig intelligens er for alvor flyttet ind i Google Ads. I dag spiller AI en central rolle i alt fra budstrategier til kampagneopsætning og kreativ produktion. Hvad...

Faglig update
Styrk din SEO – og få plads i AI-genererede svar 

”Hvorfor ikke bare spørge ChatGPT eller en anden generativ AI i stedet for at google?” Sådan tænker flere og flere brugere. Her får du en guide til, hvordan du sikrer, at...

Faglig update
Effektiv brug af Performance Marketing: En guide til marketingsansvarlige

Performance marketing er en tilgang, der fokuserer på målbare resultater og effektiv brug af marketingkanaler. For at maksimere effekten af performance marketing er det...